Choosing Sides: The BBC's Coverage of the Venezuelan Election Race


The Editors, 19 July 2012 | 3 Comments

Categories: Venezuela | USA | BBC News |


submit to reddit


In the upcoming Venezuelan presidential elections, to be held in October of this year, the electorate will choose between current President Hugo Chavez and opposition candidate Henrique Capriles Radonski, former governor of Miranda state.

BBC coverage of the run-up to the presidential elections to date has depicted a situation in which one 'youthful', 'energetic' candidate who 'likes to stay in touch with voters, visiting shantytowns, often on his motorbike, to supervise projects and play basketball with the locals' has preached 'a message of inclusivity and unity' while 'criss-crossing Venezuela on a "house to house" tour'. The current government's candidate, however, is 'seeking a third term at the age of 57 but physically weakened after a battle with cancer' and has been accused of 'planning to hang on to power by force if Mr Chavez loses the election' by unnamed opposition sources.

It's not hard to get the impression (however misrepresentative) from this portrayal of a battle between the ideas of a fresh, hopeful government and old, tired, political stagnation. That this is far from the reality of the situation, and that it doesn’t answer the question of why Chavez is leading in the polls, is seemingly irrelevant to the BBC reporters. This battle, it seems, is one of ideology: our news can’t see a problem with a pro-business and pro-market candidate, yet it will happily disgrace candidates who reject this ideology. In Europe recently, democratically elected heads of government were replaced with unelected leaders. Their pro-free-market credentials, earned them the label ‘technocrats’ in the news media, which fretted little about this degradation of democracy. There is a plain and simple explanation for the starting point to the bad press surrounding Hugo Chavez’s government: Western governments do not appreciate heads-of-state whose policies are unaccommodating to the interests of international business. The debate of course becomes far more complicated beyond this starting point, but this should be kept in mind when reading news reports on Venezuelan politics.

One of the central themes recently propagated is that Hugo Chavez should be afraid of a challenger. In September last year, when Leopoldo Lopez was running to stand for the opposition, he asked at a rally: "Is it true what they are saying all over Venezuela, that you are afraid of me?" BBC News obediently emphasised this, running with the subtitle “Afraid?” within their report. In the last few months, numerous references have been made to the ‘strong challenge’ that Capriles presents. The idea that Chavez should be afraid, coupled with the accusations that he would ‘hang on to power’ if he loses the election, invokes the idea of a power-hungry leader that needs to fear democracy. Interestingly, Hugo Chavez has promised the opposition that he would respect the result of the election (though this story was spun and presented by the BBC as some sort of fascinating revelation – Hugo Chavez in respect for democracy shocker – at the time), but the opposition parties have not yet promised the same.

That news about Venezuela may not always revolve around Chavez seems an unknown idea in British news. Chavez is presented as a central figure to stories with which he often has nothing to do. A clear example appeared last month when television station Globovision paid a fine for its coverage of the El Rodeo prison riots. The media regulator CONATEL fined the channel for ‘replaying interviews of distraught prisoners’ mothers 269 times over four days and adding the sound of gunfire to reports.’ All in all, the story had nothing to do with Hugo Chavez. Yet the BBC headline referred to the station as the ‘Anti-Chavez Venezuelan TV Globovision’, opening the article by pointing out that the station is ‘highly critical of President Hugo Chavez’. That the story had nothing to do with Hugo Chavez only later became apparent, potentially leaving readers with the implied connection from the start that the station was fined because it was critical of Hugo Chavez.

In terms of coverage for the opposition, we generally see only positive news about Capriles. So that we can sympathise with his plight, we are told of ‘state media, where Mr Capriles is normally mentioned only in insults’. The audience share of state television in Venezuela grew from 2% to 5.5% between 2000 and 2010, yet we are told in a BBC article that ‘state-owned media has expanded dramatically since Mr Chavez took office in 1999’. In the UK, incidentally, ‘state media’ has a 36% share of the market, according to figures from the Broadcasters Audience Research Board.

There is a case to be made that present-day Venezuela is an example of a healthy democracy which has made huge social progress. This social progress is something that the opposition parties can no longer deny, and Capriles is promising to continue some of these social reforms if he wins the election. The BBC will happily tell us that Chavez has a two-digit lead over Capriles in the polls, but will not explain why, as it continues to relay praise for Capriles. What is apparent is that those gathering news are spending a lot of time listening to opposition politicians and the representatives of business – who will of course be critical of a government that refuses to let markets run the country – and very little time listening to those who actually choose between the candidates.

In a previous study, we have found that the BBC has used terms such as ‘dictator’, ‘autocrat’, etc. in descriptions of Chavez more often than it stated that Hugo Chavez was democratically elected. Now we see overwhelming favour for the opposition candidate. This isn’t balanced reporting, this is an assault on a form of sovereign governance dressed up as a love of democracy. And when someone rejects ‘our’ ideology and gains the popular vote, our news struggles to tell us the full story.

For a detailed study of the BBC's reporting of Hugo Chavez, see our report '13 Years of BBC Reporting on Venezuela's Hugo Chavez'. For more of our analysis of the UK media on Venezuela, see 'Venezuela in the UK Media' Part 1 and Part 2.


Categories in which this article appears: Venezuela | USA | BBC News |

Get updates by following News Unspun on Facebook or Twitter - or join our Mailing List:

Post a Comment


HTML will be removed; internet addresses will automatically be hyperlinked.


Answer the following sum to prove that you are human:


Comments (3)

1. Chris19 July 2012 08:57


Excellent article. The BBC is not alone either. The Guardian, which boldly claims 'Comment is free but facts are sacred' is equally misleading in its reporting.



2. TheAZCowBoy20 July 2012 08:17


Isn't it time for the Great Satan to butt out of foreign nations elections? In Venezuela, Chile, Ecuador, Bolivia, Honduras, El Salvador, Panama, etc. The CIA's NED/USAID 'spooks' (((dump))) millions to defeat their idealogical opponents and care less of the people's welfare of those countries. It's always a case of rape the natural resources,' shoe horn in the US 'profeteering' corporations. The US government has worked 24/7 to destroy Hugo Chavez' Bolivarion Revolution and has played the (((thugs))) role for decades and ever since Hugo (((kicked))) out the Exxon-Mobile, BP, and Phillips, et. al. Petroleum gangsters that had not paid royalties for decades. Hugo made them 'pay up' and when they refused - he (((kicked))) them out! He has replaced the US predator IMF/World Bank and the Latina America foreign debt to the predator US banking system has never been lower or more miniscule.

Viva Hugo!
Viva Correa!
Viva Evo Morales!
Viva Fidel - 80 more years!
Screw you AmeriKKKa, killer of innocents, thief of peoples oil/gas, and perpetual war criminal!



3. TheAZCowBoy20 July 2012 08:29


Anti-Hugo, GloboVision receives millions of dollars from the US/CIA front groups NED/USAID 'spooks' and that seems to be a fact that the BBC and US media always fail to mention. Venezuela has a world class symphony made up of children - a Chavez pet project. The poor have health care thanks to an exchange with Cuba of doctors for oil. The goverment food stores sell subsidized food to the poor and BancoSur established by Hugo has, for all intent and puyrposes; replaced the predatory IMF/World Bank that (((screwed))) Latina Americana - BIG TIME for decades!



Keep up to Date

Subscribe to our mailing list to receive updates:






Categories


Countries:
News Providers: Other:

Archive


2013
2012
2011